مطالعه اي که در کشور آمريکا انجام شده نشان مي دهد که موسيقي مي‌تواند در کودکان نا آرام باعث بهتر شدن روابط اجتماعي، پاسخ هاي احساسي و توانايي‌هاي گفتاري شود.


تاثير موسيقي


موسيقي مي‌تواند براي درمان درد مؤثر باشد. طبق تحقيقات انجام شده موسيقي باعث کاهش درد شده و مطالعات در اين زمينه اين امر را تأييد مي‌کند. در يک مطالعه خانمي پنجاه و شش ساله مبتلا به بيماري ام‌اس و درد شديد بوده است که تحت درمان موزيک درماني قرار گرفته است. در اين موزيک کلماتي که بيمار را تشويق به بهبودي مي‌کرده است گنجانده شده بود و بيمار در حالت استراحت به مدت سي دقيقه به آن گوش مي‌کرد. بيمار بعد از شنيدن موسيقي اظهار مي‌داشت که خواب راحتي داشته و درد کمتري را تحمل کرده است اثرات موسيقي در کودکان مبتلا به سرطان نيز به‌‌عنوان يک بخش مهم پذيرفته شده مي باشد. موسيقي درماني موجب بهتر شدن احساسات کودکان شده و بهبود فعاليت‌هاي روزمره را به دنبال دارد.


تاثير موسيقي بر مغز انسان


استرس پاسخ طبيعي بدن ما نسبت به تغييرات محيط بوده و حالتي است که توان سازگاري با تغييرات را در انسان ايجاد مي کند. استرس از حالت عادي و طبيعي بدن را خارج کردهو عوارض زيادي را براي بدن دارد. بهتر است عوامل استرس‌زا و کاهش مقابله با آن را ياد بگيريد. براي مقابله با استرس بهتر است محيط فيزيکي خود را تنظيم مي‌کنيد. نور ، رنگ و صدا از جمله مواردي است که بايد در محيط کنترل شود.
خودتان را تشويق کنيد خيلي وقت‌ها انسان تحت فشارهاي مختلف قرار مي‌گيرد چون خود را سرزنش مي کند. حتي زماني که مقصر نيستيد در چنين مواردي بزرگ‌ترين خطاي فرد خود گويي منفي مي باشد. بهتر است افراد موفق را انتخاب کنيد روابط بين افراد موفق باعث ايجاد انگيزه مي شود. بالعکس ارتباط با افراد ناموفق باعث منفي‌بافي ، انتقادگري يا منزوي شدن مي شود. به خودتان هديه بدهيد، جايزه و تشکر در قبال انجام کاري که انجام مي‌دهيد يک بخش حياتي مديريت استرس مي باشد. شما مي بايست يک قانون و قاعده‌اي براي خود تعيين کنيد، افراد پرمشغله معمولاً استرس زيادي را تحمل مي کنند چون سيستم يا قاعده خاصي را براي زندگي روزمره خود ندارند درحالي‌که برنامه‌ريزي باعث مي‌شود تا استرس فرد کاهش پيدا کند. بهتر است به زندگي معنوي خود غنا ببخشيد، داشتن يک اعتقاد مذهبي افق ديد را وسعت بخشيده و مي‌تواند به استرس‌ها راهي براي نجات نشان دهد. گاهي اوقات براي مقابله با استرس مي‌بايست رفتار بچگانه انجام داد، انجام کارهاي بچگانه را امتحان کنيد وقتي تحت فشارهاي مختلف قرار مي گيريد.
مي‌توانيد براي رهايي از استرس يک سرگرمي براي خود درست کنيد يعني کاري که مزدي برايش نمي‌گيريد آن کار را انجام دهيم. چرا که براي شما لذت‌بخش است. مي توانيد نيز به تعطيلات برويد ، تعطيلات به معني بدون کار مي باشد، يعني هر فردي بايد اوقاتي از زندگي خود را به دنبال سرنخ‌ها و نشانه‌هاي جالب برود. کساني که با آرامش کار خود را انجام مي‌دهند کمتر تحت فشار و استرس قرار مي‌گيرند. همواره سعي کنيد براي تغيير آماده باشيد، اينکار باعث مي‌شود تا شما بتوانيد به‌راحتي به آرامش برسيد قطعاً موسيقي مي‌تواند تاثير بسزايي بر روي حس آرامش داشته باشد. آهنگ جديد مي‌تواند بر روي روح و روان شما تاثير گذاشته و توانايي انگيزشي شما را افزايش دهد. شما براي کاهش از تنش هاي روزمره مي‌توانيد به راحتي از موسيقي کمک بگيريد.